Αποστολή Metzeler Tourance Next 2 & Karoo 4, Piacenza, Ιταλία
Στα πλαίσια της παρουσίασης των δύο νέων ελαστικών της Metzeler, ξεχυθήκαμε στην Iταλική εξοχή, σε άσφαλτο και χώμα, επάνω στις δημοφιλής μεγάλες Adventure μοτοσυκλέτες
Κείμενο: Γιάννης Διατσίδης
Φωτογραφίες: Metzeler
Εξοπλισμός Ασφαλείας
Κράνος: SHOEI HORNET ADV
Μπουφάν/Παντελόνι: IXON/ IXS
Μπότες: IXS
Η κατηγορία των μεγάλων Adventure ή Trail (ή on-off όπως την ξέραμε οι πιο παλιοί) μοτοσυκλετών, αυξάνει συνεχώς το μερίδιό της στην αγορά και μάλιστα στην Ευρώπη κατέχει το 50% των πωλήσεων.
Επιμέρους στις υποκατηγορίες της, μικρή αύξηση 5% έχουν οι μοτοσυκλέτες με 17’’ ίντσες εμπρός τροχό, τη διπλάσια 10% αυτές με 19’’ και τη μεγαλύτερη με 24% αυτές με 21’’ εμπρός τροχό. Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι νέοι ιδιοκτήτες τέτοιων μοτοσυκλετών θέλουν πλέον να βάλουν την εκδρομή και την περιπέτεια στις δραστηριότητές τους και όχι μόνο τις καθημερινές μετακινήσεις και τα ταξίδια στις εθνικές οδούς. Φυσικά τα εργοστάσια ελαστικών προσπαθούν να προλάβουν τις εξελίξεις και να προσφέρουν στους καταναλωτές τους τα λάστιχα που χρειάζονται. Η Metzeler, μία κατασκευάστρια που παράγει ελαστικά μόνο για μοτοσυκλέτες από την αρχή της ιστορίας της, δεν μπορούσε να μείνει με σταυρωμένα χέρια. Ανανέωσε την ευρεία γκάμα της για την κατηγορία και πλέον καλύπτει και τον πιο απαιτητικό αναβάτη.
Tourance Next 2
Το ιδανικό ελαστικό για την κατηγορία είναι το ΤΝ2, αφού συνδυάζει τα πάντα ακολουθώντας την ιδέα κατασκευής τέτοιων μοτοσυκλετών. Κορυφαίο κράτημα σε όλες τις συνθήκες (στεγνό – βρεγμένο), προσαρμοστικότητα σε κάθε επιφάνεια (σκονισμένη, κακή άσφαλτο, χωματόδρομος) και φυσικά μεγάλη διάρκεια ζωής.
Ήδη το προηγούμενο TN ήταν πολύ καλό ελαστικό με εξαιρετικές επιδόσεις σε όλους τους τομείς αλλά τώρα το 2 έχει βελτιωθεί περαιτέρω και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό.
Οι αλλαγές στη γόμα με τη χρήση περισσότερου πυριτίου, το νέο σχήμα των αυλακώσεων, τη δυναμική συμπεριφορά των τοιχωμάτων των αυλακώσεων ανάλογα με τη γωνία κλίσης (DYMATEC = Dynamic Mould Angle Technology) και άλλες ενδιαφέρουσες καινοτομίες, φέρνουν εντυπωσιακά αποτελέσματα στις εργοστασιακές δοκιμές.
Συγκεκριμένα η Metzeler ανακοίνωσε ότι το TN2 σε σχέση με το ΤΝ:
- έχει μειώσει την απόσταση φρεναρίσματος στο βρεγμένο κατά 7% με κέρδος τα 2.33 μέτρα σε φρενάρισμα από τα 85 χλμ/ώρα. Μάλιστα το ίδιο 7% διατηρείται και στο τέλος της ζωής των ελαστικών
- στη δοκιμή σε δύο διαδοχικές στροφές (S σε πίστα), υπάρχει κέρδος 5% σε μέση ταχύτητα και 22% μεγαλύτερο άνοιγμα γκαζιού
- σε μία γρήγορη στροφή της πίστας δοκιμών, υπήρξε κέρδος 3.6 χλμ/ώρα σε μέση ταχύτητα
- καλύτερη σταθερότητα και πιο ομαλή συμπεριφορά στο άφημα του γκαζιού στην είσοδο της στροφής. Πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα στην έξοδο.
Καλή η θεωρία, αλλά η επιβεβαίωση στην πράξη είναι πιο σημαντική. Οπότε να ‘μαστε για αρχή επάνω σε μία KTM 890 Adventure. Η διαδρομή είναι αποκλειστικά ασφάλτινη αλλά εκτός από λίγα καλά κομμάτια, η υπόλοιπη είναι πολύ κλειστή, με πολλές ανωμαλίες, με σκόνη, σαν το σπίτι μας δηλαδή. Η γρήγορη προθέρμανση των Tourance Next 2 συμβάλλει στο χτίσιμο της εμπιστοσύνης και από τα πρώτα μέτρα χαλαρώνεις απολαμβάνοντας τη θέα στην Iταλική επαρχία. Το φρενάρισμα, το πλάγιασμα και το άνοιγμα του γκαζιού γίνονται με σιγουριά και ο ρυθμός ανεβαίνει χωρίς μάλιστα να το προσπαθείς. Η ελαφριά μοτοσυκλέτα, με το ABS σε θέση off-road, δηλαδή χωρίς να επεμβαίνει στον πίσω τροχό, αρχίζει να φέρνει ευχαρίστηση και τα πλασαρίσματα στις στροφές γίνονται με στυλ supermoto. Η πρόσφυση που προσφέρουν τα TN2 είναι κορυφαία και φαίνεται αφού για να κάνεις το πίσω να γλιστρήσει, θέλει γερό πάτημα του πίσω φρένου.
Αλλαγή σε BMW R1250 GS φέρνει την αίσθηση της λιμουζίνας. Μεγαλύτερο βάρος χωρίς μεγαλύτερη προσπάθεια, ο ρυθμός συνεχίζεται και η ποιότητα κύλισης μοτοσυκλέτας και ελαστικών, φέρνουν μία αυτοκρατορική αίσθηση. Ο τρόπος που στρίβει η μεγάλη BMW φέρνει μεγαλύτερες κλίσεις, αδιαφορώντας εάν στην άσφαλτο υπάρχει σκόνη, μπαλώματα και καθιζήσεις. Οι αλλαγές κατεύθυνσης γίνονται πανεύκολα και στο γρήγορο κομμάτι που βρήκαμε και ανέβηκαν τα χλμ. η σταθερότητα ήταν εκεί να σε κρατήσει χαλαρό. Έτσι μέχρι το σημείο του μεσημεριανού διαλείμματος φθάσαμε ατσαλάκωτοι. Τα ελαστικά φτάσανε ζεστά, έχοντας δουλέψει μέχρι τις άκρες, αλλά χωρίς ίχνος φθοράς, φωνάζοντας ότι αυτό μπορούν να το κάνουν για χιλιάδες χιλιόμετρα. Δυστυχώς δεν είχε κάποιο κομμάτι με χώμα για να δούμε πως θα περάσουμε από εκεί, αφού και το χώμα περιλαμβάνεται στο μενού του Tourance Next 2.
Karoo 4
Όλα έτοιμα για την επιστροφή, αλλά αυτή τη φορά μέσα από διαδρομή που περιλαμβάνει πολύ χώμα! Οι ίδιες μοτοσυκλέτες με τα Karoo 4 δείχνουν πιο άγριες και μόνο από την όψη των τακουνιών στα λάστιχα, προδιαθέτουν για παιχνίδι.
Και εδώ υπήρχε ένα καλό ελαστικό το Karoo 3, οπότε η πρόκληση ήταν μεγάλη, ώστε να παρουσιαστεί κάτι πολύ καλύτερο. Η Metzeler έφερε και εδώ νέες ιδέες, με την τεχνολογία DETRATEC (Dual Effect Traction Technology) να εφαρμόζεται στον τρόπο σχεδίασης των τακουνιών του πέλματος. Με λίγα λόγια ο τρόπος που είναι σχεδιασμένα τα κεντρικά και τα πλαϊνά τακούνια, οι γωνίες τους και ο τρόπος παραμόρφωσης όταν συμπιέζουν το χώμα ανάμεσά τους, δημιουργεί καλύτερες συνθήκες πρόσφυσης και αποβολής της λάσπης. Το βάθος των τακουνιών είναι 8 με 9 χιλιοστά στο εμπρός ελαστικό και 11 χιλ. για το πίσω.
Το αποτέλεσμα του περάσματος από 20 μέτρα λάσπης σε σχέση με το Karoo 3, βρίσκει το 4 να έχει ένα εντυπωσιακό 30.8% καλύτερη πρόσφυση. Αυτό σημαίνει ότι το συγκεκριμένο κομμάτι το περνά σε 4.72 δευτερόλεπτα αντί των 5.34 που απαιτεί το Karro 3. Αν κερδίζεις σε 20 μέτρα μισό δευτερόλεπτο, φανταστείτε το συνολικό κέρδος σε μία μεγάλη διαδρομή που περιέχει λάσπη.
Οι βελτιώσεις σε σχέση με το προηγούμενο Karoo δεν σταματούν μόνο στη χρήση στο χώμα, αλλά και στην άσφαλτο. Ο σχεδιασμός επιτρέπει να πατά περισσότερη γόμα στην άσφαλτο με αποτέλεσμα το καλύτερο κράτημα. Δεν είναι όμως μόνο αυτό, αφού ο καλύτερος σχεδιασμός δίνει πιο ομαλή είσοδο και γρηγορότερη έξοδο. Και αυτό όχι μόνο στο στεγνό αλλά και στο βρεγμένο όπου και εδώ μειώνεται η απόσταση φρεναρίσματος κατά 5%.
Βλέποντας τους δημοσιογράφους που έφτασαν από τη χωμάτινη διαδρομή, να είναι κατάκοποι, μέσα στον ιδρώτα, και τις μοτοσυκλέτες λασπωμένες, το ότι ήρθε η σειρά μας να ξεκινήσουμε την αντίστροφη διαδρομή, μας άγχωσε λίγο, οπότε κατευθείαν διάλεξα μία Yamaha Tenere 700, ώστε να είναι ελαφριά, κάτι πολύ σημαντικό σκέφτηκα, αφού δεν είχα μεγάλη εμπειρία με μεγάλες μοτοσυκλέτες στο χώμα. Μετά από λίγο ξένοιαστη άσφαλτο, μπήκαμε σε ένα δύσκολο χωματόδρομο, με μεγάλες ανηφόρες, περάσματα από λάσπη, πολλά σαμάρια και ότι άλλη δυσκολία μπορεί να φανταστεί κανείς. Χωρίς ακόμη να έχουμε εγκλιματιστεί μπήκαμε κατευθείαν στα δύσκολα, αλλά ένα-ένα τα δύσκολα σημεία τα περάσαμε με σχετική ευκολία. Όσο περνούσε η ώρα τόσο χαλαρώναμε και δεν υπήρξε στιγμή που να δυσκολευτήκαμε ιδιαίτερα. Τα Karoo 4 κάνουν δουλειά! Στη λάσπη ένιωθες να «καρφώνουν» τον πίσω τροχό κάτω και η μοτοσυκλέτα να φεύγει ευθεία μπροστά. Στο ξερό χώμα, οι πλαγιολισθήσεις ήταν απόλυτα ελεγχόμενες, αφού ένιωθες σιγουριά με το μπροστινό στην είσοδο και από εκεί και πέρα άνοιγες το γκάζι.
Στο σημείο της φωτογράφισης αντάλλαξα την Tenere με μία KTM 1290 Super Adventure S. Θεωρητικά αυτό το μοντέλο είναι το πιο «ασφάλτινο» με 19’’ ίντσες εμπρός τροχό αντί του R με 21’’ όπως είχε το Tenere. Ίσως να μην περνούσε εύκολα τα δύσκολα, ίσως να «έβρισκε» κάτω, ίσως… Τελικά τίποτα δεν έγινε από όλα αυτά. Με τα ηλεκτρονικά να είναι ρυθμισμένα όπως πρέπει, δηλαδή μαλακές αναρτήσεις, ήπια απόδοση, ABS μόνο στον εμπρός και Traction στο 3, ώστε να επιτρέπει λίγο παιχνίδι χωρίς όμως να «γυρνάει» το πίσω μέρος ανεξέλεγκτα και να χρειάζεται να κλείνεις γκάζι, ξεκινήσαμε για το υπόλοιπο και μεγαλύτερο κομμάτι. Τα παραπάνω κιλά από το Tenere τα νιώθεις, αλλά από την άλλη οι αναρτήσεις απορροφούν καλύτερα, η δύναμη αν και διπλάσια μεταφέρεται καλύτερα στο χώμα χάρη στα ηλεκτρονικά και όλα αυτά συμβάλλουν να φύγει εντελώς το άγχος και να αρχίσει η απόλαυση. Όσο φεύγουμε από το δάσος με το μαλακό χώμα και πιάνουμε τους σκληρούς χωματόδρομους και αυτούς με το χαλίκι, η πρόσφυση χάνεται αλλά έχει αυξηθεί περισσότερο η εμπιστοσύνη στα λάστιχα, με αποτέλεσμα να οδηγούμε με ροή και ξεκούραστα. Με την ώρα πιάνω τον εαυτό μου να φρενάρω σχεδόν με το εμπρός φρένο χωρίς φόβο και να προκαλώ το ABS να μπει, αλλά τo μπροστινό Karoo 4 κάνει θαύματα και σταματά τη μεγάλη μοτοσυκλέτα έγκαιρα. Ακόμη και σε σημεία με μεγάλη κλίση και σαθρό έδαφος, η μοτοσυκλέτα σταματά στις κατηφόρες ενώ στις ανηφόρες το φαρδύ πίσω λάστιχο 170/60-17 βρίσκει την απαιτούμενη πρόσφυση.
Μετά την απολαυστική διαδρομή στο χώμα η έκπληξη ήρθε στην άσφαλτο, όπου το Karoo 4 είναι αποκάλυψη. Είναι σταθερό, έχει καλό κράτημα, προοδευτική συμπεριφορά και πολύ καλό φρενάρισμα. Τελικά αυτά τα ελαστικά είναι η λύση για όποιον χρησιμοποιεί τη μεγάλη Adventure του για εξορμήσεις που περιέχουν αρκετό χώμα. Θα τον βγάλουν ασπροπρόσωπο στα δύσκολα ενώ θα ανταποκριθούν μια χαρά στους ασφάλτινους δρόμους μέχρι να φθάσει εκεί.
Οι υπόλοιποι που κυκλοφορούν καθημερινά στην άσφαλτο και θέλουν να κάνουν μια-δυο περιπέτειες το χρόνο, μπορούν έχουν φορεμένα τα Tourance Next 2 και ένα ζευγάρι Karoo 4 στην άκρη.
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
TOURANCE NEXT 2
Εμπρός
100/90-19 M/C 57V TL 08/22
19 ‘’ ίντσες 110/80 R 19 M/C 59V TL Διαθέσιμο
120/70 R 19 M/C 60V TL Διαθέσιμο
120/70 ZR 19 M/C 60W TL Διαθέσιμο
21’’ ίντσες 90/90 - 21 M/C 54V TL Διαθέσιμο
Πίσω
130/80 R 17 M/C 65V TL 04/22
17 ‘’ ίντσες 140/80 R 17 M/C 69V TL 06/22
150/70 R 17 M/C 69V TL Διαθέσιμο
170/60 R 17 M/C 72V TL Διαθέσιμο
170/60 ZR 17 M/C 72W TL 04/22
18’’ ίντσες 150/70 - 18 M/C 70V TL Διαθέσιμο
KAROO 4
Εμπρός
100/90-19 TL 57Q M+S Τελευταίο τρίμηνο 2022
19 ‘’ ίντσες 110/80 R 19 TL 59Q M+S 05/22
120/70 R 19 TL 60Q M+S Διαθέσιμο
21’’ ίντσες 90/90 - 21 TL 54Q M+S Διαθέσιμο
Πίσω
130/80 R 17 TL 65Q M+S 07/22
17 ‘’ ίντσες 140/80 R 17 TL 69Q M+S 07/22
150/70 R 17 TL 69Q M+S 05/22
170/60 R 17 TL 72Q M+S Διαθέσιμο
18’’ ίντσες 140/80 - 18 TL 70Q M+S Τελευταίο τρίμηνο 2022
150/70 R 17 TL 70Q M+S Διαθέσιμο