• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
8ος Αγώνας - GP Aragon (Aragon)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Η Brembo μειώνει δραστικά την επιβλαβή σκόνη από τα φρένα
Νέα Αγοράς 30/05/2025 - 12:37

Η Brembo μας εξηγεί πώς οι δίσκοι Greentell χρησιμοποιούν μια ειδική επίστρωση με λέιζερ για να μειώσουν σημαντικά την επιβλαβή σκόνη. Αυτή η σκόνη των φρένων μετατρέπει τις γυαλιστερές ασημένιες ζάντες σε μοτοσυκλέτες και αυτοκίνητα σε ένα θαμπό, γκρι χρώμα που έχει τριφτεί και καεί επιφανειακά, ενώ χαρακτηριστική είναι ή ζημιά στο χρώμα από τα πλαστικά τάσια των αυτοκινήτων που είναι πιο ευάλωτα.  

Στους πιο ευάλωτους πνεύμονές μας, θέματα που αφορούν μη ορατούς κινδύνους όπως η σκόνη από τριμμένα τακάκια, δίσκους και ελαστικά, είναι πολύ σημαντικά. 

Οι εκπομπές των ρύπων είναι ένα μεγάλο ζήτημα που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει στόχο να περιορίσει στο ελάχιστο, για να προστατέψει την υγεία μας και θέτει τα πρότυπα Euro 7 που αναμένεται να τεθούν σε ισχύ το επόμενο έτος. Σε αυτά τα νέα όρια, υπάρχουν και οι εκπομπές σωματιδίων από τα φρένα.

Σύμφωνα με άρθρο του Automotive Engineering το 2023, το αρχικό όριο για την εισαγωγή του Euro 7 ορίζεται στα 7 mg/χιλιόμετρο, και το 2035 θα μειωθεί στα 3 mg/χλμ. Το Euro 7 επιτρέπει στα ηλεκτροκίνητα οχήματα να έχουν υψηλότερα επίπεδα εκπομπών από τα φρένα, ανάλογα με τον τύπο του συστήματος μετάδοσης, υποθέτοντας ότι το αναγεννητικό φρενάρισμα μειώνει τη χρήση των συμβατικών φρένων, κάτι το οποίο όμως δείχνει και την ανοχή για αυτά τα βαρύτερα οχήματα τα οποία χρειάζονται και περισσότερη συνολική δύναμη πέδησης καθώς διαθέτουν ισχυρότερα φρένα από τα πιο ελαφριά οχήματα.

Παρά ταύτα, υπάρχει πραγματική ανάγκη για μείωση της σκόνης των φρένων. Η προσέγγιση της Brembo ονομάζεται Greentell, ένας συνδυασμός των λέξεων “green” και “intelligent”. Ίσως όχι το πιο κομψό όνομα, αλλά μια έξυπνη τεχνολογία. «Όταν εφαρμοστεί το Euro 7 στην Ευρώπη, η νομοθεσία θα επηρεάσει όλα ή σχεδόν όλα τα επιβατικά οχήματα», λέει ο Fabiano Carminati, υπεύθυνος για την ανάπτυξη δίσκων φρένων στην Brembo, σε συνέντευξή του στο Motor1. «Γι’ αυτό έπρεπε να βρούμε μια τεχνολογική λύση που να είναι κατάλληλη για μεγάλες ποσότητες παραγωγής, όχι μόνο για λίγα χιλιάδες κομμάτια τον χρόνο».

Η λύση βασίζεται στην Τεχνολογία Εναπόθεσης Μετάλλου με Λέιζερ (Laser Metal Deposition – LMD), μια σχετικά νέα μορφή προσθετικής κατασκευής όπου μεταλλικά σωματίδια θερμαίνονται με λέιζερ και εναποτίθενται σε μεταλλική επιφάνεια. Χωρίς να μπούμε σε πολλές λεπτομέρειες, είναι κάτι σαν "εκτύπωση μετάλλου" σε τρισδιάστατο εκτυπωτή. Η Brembo χρησιμοποιεί LMD για να επιστρώσει την επιφάνεια των δίσκων της με ένα ιδιόκτητο μυστικό κράμα. Ο Carminati αναφέρει ότι η διπλή αυτή επίστρωση εφαρμόζεται μετά την κατεργασία, αλλά πριν το τελικό φινίρισμα.

Τα αποτελέσματα, σύμφωνα με την Brembo, είναι εντυπωσιακά. Στη δοκιμή WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) για φρενάρισμα, η Brembo ισχυρίζεται ότι το σύστημα Greentell μειώνει τις εκπομπές σωματιδίων κατά 90%. Ο Carminati προσθέτει ότι η διαδικασία LMD προσθέτει ελάχιστο χρόνο στη συνολική παραγωγή.

Η Brembo λέει επίσης ότι η επίστρωση μειώνει τη φθορά της επιφάνειας του δίσκου κατά περίπου 80% σε σύγκριση με έναν μη επιστρωμένο δίσκο από χυτοσίδηρο. Όμως ο Carminati διευκρινίζει ότι αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα αύξηση κατά 80% στη διάρκεια ζωής, επειδή οι δίσκοι Greentell είναι στην πραγματικότητα πιο λεπτοί από τους παραδοσιακούς. Αναμένεται να διαρκούν περίπου 20–30% περισσότερο.

Η νέα επίστρωση απαιτούσε επίσης την ανάπτυξη νέου υλικού για τα τακάκια. «Η συνεργασία μεταξύ δίσκου και τακακιού είναι εντελώς διαφορετική απ’ ό,τι με τους τυπικούς δίσκους από χυτοσίδηρο», εξηγεί ο Carminati.

Επιπλέον, λόγω της περιορισμένης φθοράς, η Brembo εισήγαγε έναν νέο δείκτη φθοράς - με το λογότυπό της χαραγμένο στην επιφάνεια. Αυτό μπορεί να αντικατασταθεί με το λογότυπο του κατασκευαστή μοτοσυκλετών ή αυτοκινήτων, αλλά σε κάθε περίπτωση, όταν το λογότυπο εξαφανιστεί, ήρθε η ώρα για αντικατάσταση του δίσκου. Μια ωραία λεπτομέρεια, που προέρχεται από τον χώρο των αγώνων.

Ο Carminati λέει στο Motor1 ότι, πέρα από τη μείωση εκπομπών, ο κύριος στόχος του Greentell δεν ήταν απαραίτητα η βελτίωση της απόδοσης στο φρενάρισμα, αλλά η διατήρηση του ίδιου επιπέδου απόδοσης με συνέπεια σε όλες τις συνθήκες. Η τεχνολογία LMD παρείχε την καλύτερη λύση χωρίς τον κίνδυνο αποκόλλησης της επίστρωσης σε ψυχρές συνθήκες ή συνθήκες που ευνοούν τη διάβρωση από αλμύρα. Οι αεριζόμενοι δίσκοι με εγκοπές και τρύπες συνδέονται με υψηλές επιδόσεις, αλλά δεν θα δείτε κάτι τέτοιο στους Greentell. Οι εγκοπές και οι τρύπες σχεδιάστηκαν αρχικά για να αποτρέπουν το φαινόμενο “gassing-out”, κατά το οποίο το φθαρμένο υλικό δημιουργεί ένα φιλμ που μειώνει την απόδοση. Όμως δημιουργούν πιο τραχιές επιφάνειες και αυξάνουν τις εκπομπές σωματιδίων - κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τον στόχο του Greentell.

Η απουσία εξωτερικών εγκοπών και οπών στους δίσκους, δεν αποτελεί πρόβλημα για την ψύξη ή την απόδοση αυτών των λείων εξωτερικά δίσκων. Η επιστήμη υλικών έχει εξελιχθεί πολύ από τότε που πρωτοεμφανίστηκαν οι τρυπητοί δίσκοι. Σήμερα, οι τρύπες και οι εγκοπές υπάρχουν κυρίως για εξοικονόμηση βάρους, καλύτερη ψύξη ή για πιο ισχυρό φρενάρισμα. Ωστόσο, εσωτερικά, υπάρχουν πτερύγια ψύξης για τους δίσκους των αυτοκινήτων, ενώ στις μοτοσυκλέτες ίσως δούμε πτερύγια στα σημεία έδρασης των πλευστών δίσκων.

Καθώς αυτά τα φρένα σχεδιάστηκαν ώστε να βοηθήσουν τους κατασκευαστές να συμμορφωθούν με τα πρότυπα Euro 7, η Brembo στοχεύει κυρίως την Ευρωπαϊκή αγορά. Και καθώς πρόκειται για την Brembo, το Greentell απευθύνεται κυρίως σε υψηλών επιδόσεων οχήματα. Για περιπτώσεις προαιρετικού εξοπλισμού, η Brembo προσφέρει ένα παρόμοιο προϊόν, το Greenance, με ανάλογες επιδόσεις στη μείωση εκπομπών.

Συνολικά, αυτή είναι μία καλή λύση σε ένα εξαιρετικά πολύπλοκο πρόβλημα. Οι κατασκευαστές πρέπει να είναι ευρηματικοί για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του Euro 7 και αυτό θα απαιτήσει πολλά περισσότερα από την απλή ηλεκτροκίνηση. Το βάρος των οχημάτων είναι αυτό που πρέπει να καταφέρουν οι κατασκευαστές να μειώσουν και καθώς βλέπουμε το βάρος των νέων μοντέλων μοτοσυκλετών και κυρίως των αυτοκινήτων να αυξάνεται, αυτό δείχνει ότι υπάρχει πολύς δρόμος εξέλιξης μπροστά.

 

Επόμενο άρθρο »

Η Axiom Diesel Cycles παράγει την πρώτη πετρελαιοκίνητη Cruiser!

« Προηγούμενο άρθρο

Εκδρομή Γνωριμίας & Εμπειρίας ZONTES G368 στα Τρίκαλα

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα
Δημοσκόπηση
TO GP ΣΤΟ SILVERSTONE ΕΧΕΙ ΠΟΛΛΕΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΥΠΟ ΒΡΟΧΗ
  • ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΕΡΔΙΣΕΙ ΚΑΙ ΠΑΛΙ Ο JOHANN ZARCO
  • O MARC MARQUEZ ΕΙΝΑΙ ΣΤΑΘΕΡΟΣ ΚΑΙ ΘΑ ΑΥΞΗΣΕΙ ΚΙ ΑΛΛΟ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ
  • Ο MILLER KAI O OLIVEIRA ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟΙ ΣΤΗ ΒΡΟΧΗ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΗΝ ΕΚΠΛΗΞΗ