• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
8ος Αγώνας - GP Aragon (Aragon)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Η KTM μπαίνει στην εποχή Bajaj: «Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε στον μηχανοκίνητο αθλητισμό»
Νέα Αγοράς 28/05/2025 - 10:10

 

 

Επιμέλεια: Δημήτρης Διατσίδης
Αρχικό κείμενο: Günther Wiesinger για το Gpone.com

 

Λίγες ημέρες μετά τη διάσωση της KTM από την Ινδική Bajaj o Διευθύνων Σύμβουλος Gottfried Neumeister δήλωσε: «Είναι μέρος του DNA μας. Κατασκευάζουμε τις καλύτερες μοτοσυκλέτες στον κόσμο. Ποια μάρκα θα είναι στα φέρινγκ δεν είναι σημαντικό.»

 

Ο Stefan Pierer έσωσε το έργο της ζωής του χάρη σε χρηματοδοτικές ενέσεις περίπου 800 εκατομμυρίων ευρώ από τον μεγάλο Ινδό μέτοχο της KTM, Bajaj, αλλά ήδη μετέφερε τη θέση του ως Διευθύνων Σύμβουλος στον Gottfried Neumeister τον Ιανουάριο και θα αποχωρήσει από όλες τις άλλες λειτουργίες τον Ιούνιο. Θα πρέπει επίσης να παραδώσει τον ρόλο του ως πλειοψηφικός μέτοχος στον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Bajaj, Rajiv Bajaj, το αργότερο μέχρι τον Μάιο του 2026. Χάρη σε συνολική πληρωμή 800 εκατομμυρίων ευρώ, η Bajaj εξασφάλισε δικαίωμα προαίρεσης αγοράς για τις υπόλοιπες μετοχές της Pierer μέχρι τις 22 Μαΐου 2026, σώζοντας τον μεγαλύτερο κατασκευαστή μοτοσυκλετών της Ευρώπης από την καταστροφή.

 

Φυσικά, τώρα υπάρχει έντονη συζήτηση για τις επιχειρηματικές αποτυχίες που οδήγησαν στις οικονομικές δυσκολίες της Pierer Mobility και της KTM AG. Βασικά, οι ελπίδες για αέναη ανάπτυξη, υποστηριζόμενες από 13 συνεχόμενα έτη ρεκόρ, ήταν καθοριστικός παράγοντας στις διαδικασίες πτώχευσης. Αυτό, σε συνδυασμό με τις ολοένα και πιο συχνές εξαγορές εταιρειών, όπως οι GASGAS και MV Agusta, καθώς και εταιρειών ποδηλάτων, όπως οι FELT και R Raymon, οδήγησε τελικά σε ταχεία πτώση των ίδιων κεφαλαίων και σε καταστροφή, καθώς ο πληθωρισμός και τα επιτόκια αυξήθηκαν, μαζί με το κόστος ενέργειας και εργασίας. Τα κέρδη κατέρρευσαν το 2023 και η ανάπτυξη των πωλήσεων ύποπτα μειώθηκε γρήγορα.

 

Η Pierer Mobility επιβεβαίωσε έσοδα 2,661 εκατομμυρίων ευρώ (+9,2%) για το 2023, αλλά το κέρδος μειώθηκε σε 160 εκατομμύρια ευρώ (προηγούμενο έτος: 235 εκατομμύρια). Ενώ οι πωλήσεις μοτοσυκλετών έφτασαν σε νέο ρεκόρ 381,555 μονάδων (2022: 375,492 μονάδες), η εταιρεία πέτυχε μόνο ανάπτυξη +1,6% αντί για τους συνήθεις διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης. Οι πωλήσεις ποδηλάτων ανήλθαν σε 157,358 μονάδες (+33%). Συνολικός αριθμός υπαλλήλων: 6,184 (+1,6%). Ωστόσο, οι πωλήσεις στις GASGAS και MV Agusta απέχουν πολύ από τις προσδοκίες. Το οικονομικό έτος 2023 κυριάρχησε από μια μεγάλη επιθετική στρατηγική, με συνολικά 72 νέα και ανανεωμένα μοντέλα από τις τρεις βασικές μάρκες. Η KTM πώλησε 208,206 μοτοσυκλέτες το 2023, η Husqvarna 67,462, ενώ οι πωλήσεις της GASGAS μειώθηκαν σε 29,532 μονάδες. Η MV Agusta πώλησε μόνο 1,852 μοτοσυκλέτες και η CFMOTO 2,503 (από την πώληση μέσω της ΚΤΜ!, άσχετα με τις πωλήσεις που έκανε ξεχωριστά).

 

Η μονάδα μοτοσυκλετών της Pierer ανέφερε ήδη μικρή πτώση στη Βόρεια Αμερική (-7.7%), αλλά η τοπική θυγατρική στις ΗΠΑ πούλησε 101,277 μονάδες, που αντιστοιχούν σε έσοδα περίπου 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων. Σαφή προειδοποιητικά σημάδια για πτώση των πωλήσεων παρατηρήθηκαν στη Νότια Αμερική, με 27,671 μοτοσυκλέτες πωληθέντες (-26.4%), και στην Ασία με 23,129 (-27.3%). Το καθαρό χρέος της αυξήθηκε από 256 εκατομμύρια ευρώ (2022) σε 775.9 εκατομμύρια ευρώ το 2023. Ταυτόχρονα, μια επίθεση στην κύρια δραστηριότητα off-road της KTM διαγραφόταν, καθώς οι ανταγωνιστές Triumph, Ducati και Fantic ετοιμάζονταν να εισέλθουν επαγγελματικά στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Motocross.

 

Σε αυτή την τεταμένη κατάσταση, ωστόσο, η Pierer Group σχεδίασε μια ευφορική επέκταση της ποδηλατικής της δραστηριότητας, η οποία τελικά οδήγησε σε ζημία 400 εκατομμυρίων ευρώ. Η GASGAS εξαγοράστηκε πλήρως τον Μάρτιο του 2022. Ο Ισπανικός κατασκευαστής, μαζί με την ομάδα Tech3, προήχθη στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα MotoGP για το 2023 και το 2024, η GASGAS εισήλθε επίσης στα Παγκόσμια Πρωταθλήματα Moto3 και Moto2, αν και η σειρά των μοτοσυκλετών δρόμου της GASGAS που προγραμματίστηκε για το 2024 δεν κατασκευάστηκε ποτέ. Οι πέντε τερματισμοί του rookie Pedro Acosta στο βάθρο δεν μπόρεσαν, επομένως, να μετατραπούν σε λογική απόδοση επένδυσης, λόγω έλλειψης κατάλληλων μοτοσυκλετών. Η GASGAS συμμετείχε επίσης στο Ράλι Dakar και κέρδισε με τον Sam Sunderland το 2022. Επιπλέον, ακριβές ομάδες της GASGAS συμμετείχαν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα MX και στη σειρά Supercross των ΗΠΑ.

 

Για να πάμε πιο πίσω, ο Stefan Pierer ανέλαβε το εργοστάσιο της KTM το 1992, το οποίο τότε ήταν σε κατάσταση χρεοκοπίας αλλά χωρίς χρέη, και με 150 εργαζόμενους κατασκεύασε και πούλησε 6,500 μοτοσυκλέτες τον πρώτο χρόνο. Ειδικός στην αναδιάρθρωση επιχειρήσεων και στις εξαγορές, προχώρησε σε εύστοχες αγορές εταιρειών όπως οι Husaberg, WP Suspension, Pankl Racing και Husqvarna, που ταίριαζαν απόλυτα στο χαρτοφυλάκιο της εταιρείας. Η στρατηγική «Ready to Race» και το διεθνές brand & design agency του Gerald Kiska στο Σάλτσμπουργκ συνέβαλαν επίσης στην άνοδο της εταιρείας. Το 2012, η Pierer Group αντικατέστησε στην κορυφή των πωλήσεων την Γερμανική BMW ως ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μοτοσυκλετών στην Ευρώπη.

 

Ως πρώην εξειδικευμένη εταιρεία σε off-road μοτοσυκλέτες, η KTM είχε ήδη εισέλθει στον χώρο των αγώνων ταχύτητας, συμμετέχοντας για πρώτη φορά στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα 125cc το 2003 και αργότερα στα 250cc. Ακολούθησε Τίτλος στο Πρωτάθλημα Superbike της Γερμανίας, πριν από την είσοδο στο νέο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Moto3 (250cc τετράχρονα) το 2012, όπου η KTM έχει κερδίσει περισσότερους Τίτλους από την ιαπωνική ανταγωνίστρια Honda. Το 2017, η KTM μπήκε όχι μόνο στην Moto2 με δικό της ατσάλινο πλαίσιο, κατακτώντας τη 2η θέση δύο φορές με τους Oliveira και Binder, αλλά και στο MotoGP με τους Pol Espargaró και Bradley Smith. Μετά από μια δύσκολη αρχή, ο Brad Binder κέρδισε στο Brno το 2020 και στο Spielberg το 2021 με την RC16, ενώ ο Miguel Oliveira εξασφάλισε άλλες πέντε νίκες στο MotoGP μεταξύ 2020 και 2022.

 

Ωστόσο, οι διευθυντές της Pierer Mobility αντέδρασαν καθυστερημένα και ανεπαρκώς στη μείωση των πωλήσεων και στην πτώση των εσόδων και των κερδών. Μόνο στο δεύτερο εξάμηνο του 2024 ξεκίνησαν συζητήσεις για απόθεμα μεταξύ 70,000 και 130,000 μοτοσυκλετών που έπρεπε να πωληθούν με μεγάλες εκπτώσεις. Τελικά αποκαλύφθηκε ότι υπήρχαν έως και 187,000 μοτοσυκλέτες σε αποθήκευση. Ακόμη και σήμερα, περίπου 150,000 μοτοσυκλέτες από τα μοντέλα 2023 και 2024 παραμένουν απούλητες.

 

Μετά τον διπλασιασμό των πωλήσεων από 1.3 σε 2.6 δισεκατομμύρια ευρώ μεταξύ 2017 και 2023, το διοικητικό συμβούλιο της KTM πέτυχε έσοδα ρεκόρ 3 δισεκατομμυρίων ευρώ για το 2024. Ωστόσο, τότε ήταν πολύ αργά για να περιοριστεί η παραγωγή και η επέκταση των προθεσμιών πληρωμής προς τους εμπόρους δημιούργησε τεράστια «τρύπα» στον ισολογισμό. Το 2024 καταγράφηκε ζημία 1.9 δισεκατομμυρίων ευρώ. Ο φημισμένος οραματιστής και τολμηρός επιχειρηματίας, Stefan Pierer, αναγκάστηκε να καταθέσει αίτηση πτώχευσης στις 29 Νοεμβρίου 2024.

 

Κατά τα έτη ρεκόρ μετά το 2020, οι βασικοί μέτοχοι Pierer και Bajaj είχαν εισπράξει ακόμη σημαντικά μερίσματα ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ. Τον χρόνο μετά την αγορά της GASGAS, ο Pierer απέκτησε αρχικά το 25.1% και στη συνέχεια επιπλέον 25%, αποκτώντας έτσι την πλειοψηφία της Ιταλικής πολυτελούς μάρκας MV Agusta. Ένα ποσοστό 50.1% αγοράστηκε για 60 εκατομμύρια ευρώ, αλλά η επιλογή αγοράς για το υπόλοιπο 49.9% δεν μπόρεσε να ασκηθεί το 2024 λόγω της οικονομικής στενότητας. Η οικογένεια Sardarov αγοράζει τώρα πίσω το ποσοστό του 50.1%. Στην MV Agusta, οι μάνατζερ του Pierer έπρεπε να εκσυγχρονίσουν το εργοστάσιο στο Varese, να δημιουργήσουν πωλήσεις και να αναπτύξουν νέα γκάμα μοντέλων. Αυτά τα μέτρα προφανώς απορρόφησαν 220 εκατομμύρια ευρώ σε ρευστότητα.

 

Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι το καθαρό χρέος του ομίλου Pierer αυξήθηκε από 255 εκατομμύρια σε 1.8 δισεκατομμύρια ευρώ μέσα σε ενάμιση χρόνο και, παρά τα μέτρα λιτότητας που ξεκίνησαν το 2024, η πτώχευση δεν μπορούσε να αποφευχθεί. Η Bajaj κατέχει σήμερα ποσοστό 49.9% στην Pierer Bajaj, την οποία ο 68χρονος Stefan Pierer ελέγχει με ποσοστό 50.1%. Ωστόσο, η συμφωνημένη επιλογή αγοράς επιτρέπει στην Bajaj να αποκτήσει και το υπόλοιπο 50.1% μέχρι τον Μάιο του 2026. Ο Stefan Pierer θα αποχωρήσει συνεπώς από την KTM AG το αργότερο μέχρι το 2026 και θα επικεντρωθεί σε άλλους επιχειρηματικούς τομείς του, όπως η εταιρεία ακινήτων Pierer Immoreal GmbH στο Wels, οι επενδύσεις του στις Rosenbauer, Leoni, την εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης NXAI, την Netural (με έδρα το πρώην εργοστάσιο καπνού στο Linz) κ.λπ.

 

Τα πρώτα αυτοκόλλητα της Bajaj στις νέες μοτοσυκλέτες Red Bull KTM MotoGP παρατηρήθηκαν στο Grand Prix του Silverstone.

 

Ο νέος Διευθύνων Σύμβουλος της KTM, Gottfried Neumeister, δήλωσε σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Salzburger Nachrichten (SN) ότι δεν γνώριζε το εύρος των υποχρεώσεων όταν συμφώνησε με τον Stefan Pierer τον Μάιο του 2024 να αναλάβει τον ρόλο του συν-Διευθύνοντος Συμβούλου στην KTM τον Σεπτέμβριο. Ο Neumeister πρόκειται σύντομα να ταξιδέψει στην Ινδία για να συζητήσει τα επόμενα βήματα με τους μάνατζερ της Bajaj. Ο νέος επικεφαλής της εταιρείας υπαινίχθηκε ότι ο Pierer συμμετείχε «συναισθηματικά, αλλά όχι οικονομικά» στη διάσωση της KTM.

 

Ο Neumeister αναμένει ότι η KTM μπορεί να επιστρέψει στην πορεία επιτυχίας υπό την ηγεσία του. «Η KTM είναι μία από τις πιο γνωστές μάρκες μοτοσυκλετών στον κόσμο. Κερδίσαμε το Ράλι Dakar και τους έξι πρώτους αγώνες Supercross στις ΗΠΑ το 2025 και έχουμε ήδη κατακτήσει τρεις ακόμη Παγκόσμιους Τίτλους φέτος. Κατασκευάζουμε τις καλύτερες μοτοσυκλέτες στον κόσμο. Μόλις απαλλαγούμε από το πρόβλημα του υψηλού αποθέματος, θα μπορούμε ξανά να βγάζουμε λογικά κέρδη.»

 

Ο Neumeister είναι αισιόδοξος και πεπεισμένος ότι η KTM θα παραμείνει αυστριακή εταιρεία, ακόμη και υπό Ινδική ιδιοκτησία. «Το αν θα φέρει διαφορετικό λογότυπο ή όχι δεν είναι τόσο σημαντικό για μένα. Σε ορισμένες κατηγορίες αγώνων, οι μοτοσυκλέτες μας Husqvarna και GASGAS έχουν ήδη διαφορετικά σήματα. Αλλά το σημαντικό είναι ότι όλοι γνωρίζουν πως η τεχνολογία προέρχεται από την Αυστρία.»

 

Ο Neumeister δεν έχει καμία πρόθεση να εγκαταλείψει την KTM. «Ήρθα για να μείνω», δήλωσε στη συνέντευξή του στην SN. Και πρόσθεσε: «Και θα συνεχίσει να υπάρχει πολύ σαφής δέσμευση στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Είναι στην καρδιά της μάρκας KTM. Είναι μέρος του DNA μας.»

Επόμενο άρθρο »

Η BMW Motorrad παρουσιάζει την BMW Motorrad Concept RR

« Προηγούμενο άρθρο

Το Voge Moto Club Hellas οδηγεί το νέο DS625X

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα
Δημοσκόπηση
TO GP ΣΤΟ SILVERSTONE ΕΧΕΙ ΠΟΛΛΕΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΥΠΟ ΒΡΟΧΗ
  • ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΕΡΔΙΣΕΙ ΚΑΙ ΠΑΛΙ Ο JOHANN ZARCO
  • O MARC MARQUEZ ΕΙΝΑΙ ΣΤΑΘΕΡΟΣ ΚΑΙ ΘΑ ΑΥΞΗΣΕΙ ΚΙ ΑΛΛΟ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ
  • Ο MILLER KAI O OLIVEIRA ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟΙ ΣΤΗ ΒΡΟΧΗ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΗΝ ΕΚΠΛΗΞΗ